Suiker-verslaafd, ben jij eigenlijk wel lief voor jezelf?

tweelingziel
Tweelingzielen
24 januari 2016
mediterraanse couscous salade
Recept: Mediterraanse couscous salade
19 april 2016
Show all

suiker

Suiker is slecht voor je. Neeee echt? Wisten jullie wel hè? Toch ga ik erover vertellen 😉

Suiker kan je behoorlijk ziek maken. Daar kan ik over meepraten. Ik heb namelijk een suikerintolerantie gehad. Dit houdt in praktijk in dat je júist suiker wilt eten. Maar dat je lichaam ook heel slecht reageert áls je het eet. Hoe vaak je het ook probeert te vermijden, de drang naar suiker blijft. De bloedsuikerspiegel wisselt namelijk heel erg. De alvleesklier produceert iedere keer als er suiker binnenkomt teveel insuline. Daardoor zakt je bloedsuiker te snel. De bijnieren, die bij een te laag gehalte glucose vrij moet maken, kunnen dit tempo niet (meer) bijhouden en zo blijft het tekort aan bloedsuiker ontstaan. Dan wil je lichaam weer suiker en begint het proces opnieuw. Het eten van suiker verlaagt ook de weerstand. Dat komt omdat bij het verteren van de suiker vitaminen en mineralen nodig zijn om het af te breken. 

Symptomen van een suikerintolerantie kunnen zijn:

  • Hypoglycaemie (een sterk schommelende bloedsuikerspiegel)
  • Een licht gevoel in het hoofd, duizelingen
  • Plotseling naar worden, flauwvallen
  • Buikpijnen
  • Stemmingslabiliteit
  • Depressies
  • Vermoeidheid
  • Zweetaanvallen
  • Het hebben van een onzeker gevoel, trillerigheid
  • Last hebben van schimmelinfecties
  • Candida
  • Gewrichtspijnen
  • Darmklachten
  • Diabetes type 1 en type 2
  • Hoofdpijnen
  • Onstekingsgevoeligheid
  • Maagklachten

Voorkomen is beter dan genezen 

Een suikerintolerantie kan het voorstadium van diabetes 2 zijn dus het is van belang ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt en de intolerantie te behandelen. So be careful!

Waarom werkt het verslavend?

Naast de bloedsuikerspiegel die erdoor sterk wisselt, zorgt het eten van suiker er ook voor dat er dopamine wordt aangemaakt in de hersenen. Het hormoon dat voor het gevoel van gelukzaligheid zorgt. Als de dopamine verdwijnt, krijg je een dip en wil je meer suiker. Dit werkt overigens hetzelfde bij synthetische zoetstoffen zoals aspartaam. 

Zorg voor een dopamine-boost op een gezonde manier! Je lichaam maakt ook dopamine aan als je een wisseldouche neemt, als je regelmatig mediteert, sport, maar ook als je iedere dag minimaal 30 minuten in de buitenlucht wandelt. 

Waar is het slecht voor?

Logisch is dat suiker slecht is voor de tanden. Maar het is ook slecht voor de organen. Bijvoorbeeld de lever, de ontgifter van ons lichaam. Er zijn wetenschappelijke studies die uitwijzen dat suiker net zo schadelijk is als alcohol. Ook de huid is een orgaan. De huid veroudert sneller door het eten van veel suiker. De reden daarvan is dat suiker collageen afbreekt. Een lijmend eiwit dat de huid elastisch houdt. 

stevia

Je lichaam voelt zich beter zonder suiker. Helemaal vermijden is lastig. Genieten moet ook kunnen. Maar waar je op kunt letten naast al het snoep, is de verborgen suikers in pakjes en zakjes. Check etiketten voor suikeraliassen. Sucrose /saccharose / sacharose / dextrose / D-glucose / maltodextrine. De enige zoetstof die ik nog gebruik is zuivere stevia. De niet bittere variant. In ‘kristalsuiker’- of ‘poedersuiker’-vorm. Die zou ik aanraden.

 

Welke psychische reden zit er achter de drang naar zoet?

Zoals bij veel fysieke problemen kan ook bij de drang naar suiker een psychische oorzaak zijn. Suiker geeft een behaaglijk gevoel. Dus vaak wordt er verlangt naar liefde, warmte en zoetheid. Dit kan dus een signaal zijn van jezelf dat duidelijk maakt: wees lief voor jezelf. Wat ik daarmee bedoel is: Kraak je jezelf bijvoorbeeld continue af? ‘Stom zeg, dat ik dat zei/deed’. Of het kan zijn dat je van jezelf baalt als je je to-do-list weer niet afgekregen hebt. Je hebt je best gedaan. Relax! Of je vindt iets niet mooi aan jezelf en ziet alleen nog maar dat. Je bent mooi zoals je bent!! Wat hierbij kan helpen zijn affirmaties. Plak post-its op je spiegel met daarop geschreven complimenten over jezelf. Als je dit elke dag ziet en zegt tegen jezelf, wordt het gauw werkelijkheid in je systeem. Bijvoorbeeld: ‘Ik hou van mezelf’ of ‘Ik ben mooi zoals ik ben’. Vul je met liefde. Wees niet te hard en streng voor jezelf, voel je zelfvertrouwen. Het leven is mooi. Het verlangen naar zoet mag blijven, maar het ‘dwingende moeten’ zal vanzelf verdwijnen als de gevoelswarmte groeit in jezelf. 

 

 

http://www.beauty-review.nl/suiker-huid-veroudert-hiertegen-kunt-doen

http://www.gezondheidsnet.nl/stoelgang-en-spijsvertering/wat-is-schadelijk-voor-je-lever

http://www.nrc.nl/handelsblad/2012/02/07/fructose-is-net-zo-slecht-als-alcohol-1070534

http://moniquevandervloed.nl/alias-suiker/

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/30116-griep-voorkomen-en-bestrijden.html

http://moniquevandervloed.nl/stevia-drie-categorieen/

http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/97311-suiker-is-een-drug.html

Comments are closed.